Statut przyjęty uchwałą Fundatora

z dnia 11 lutego 2022 r.

STATUT
Fundacji PRIMO


Rozdział I. Postanowienia ogólne


§1.

1. Fundacja pod nazwą Fundacja PRIMO, zwana dalej „Fundacją”, została ustanowiona przez Pawła Kaczmarczyka, zwanego dalej „Fundatorem” aktem notarialnym Repertorium A nr 2818/2022 sporządzonym przez notariusza Adama Krasowskiego w dniu 11 lutego 2022 r.

2. Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.

§2.

1. Fundacja posiada osobowość prawną.

2. Siedzibą Fundacji jest miasto Ostrowiec Świętokrzyski.

3. Fundacja zostaje ustanowiona na czas nieokreślony.

§3.

Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. zabezpieczenia społecznego.

§4.

1. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

2. Fundacja może tworzyć szkoły, ośrodki, biura, oddziały, zakłady, filie, a także przystępować do spółek i innych podmiotów prawa.

§5.

Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.

§6.

1. Fundacja może używać pieczęci z danymi identyfikującymi Fundację.

2. Fundacja może używać skrótu swojej nazwy i wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odpowiedników tej nazwy w językach obcych.

Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji

§7.

Celem Fundacji jest:

  1. działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym organizowania ich wypoczynku i czasu wolnego;
  2. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  3. działalność kulturalna i animacyjna;
  4. działalność na rzecz promowania aktywnego i zdrowego trybu życia, w tym zdrowego żywienia;
  5. przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;
  6. działalność charytatywna;
  7. promocja i organizacja wolontariatu.

§8.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1) organizowanie i prowadzenie wydarzeń kulturalnych, społecznych i charytatywnych,
w szczególności: koncertów, przedstawień, pokazów, wystaw, konferencji, aukcji, eventów, happeningów, festynów, zbiórek publicznych;

2) organizowanie warsztatów twórczych dla dzieci i młodzieży, w tym zajęć edukacyjnych, zajęć rekreacyjnych, zajęć związanych z samorozwojem oraz rozwijaniem zainteresowań;

3) wspieranie i promowanie wszelkiej działalności twórczej, w szczególności amatorskiej działalności młodych artystów i nowatorskich przedsięwzięć artystyczno – kulturalnych;

4) inspirowanie, wyzwalanie i wspomaganie inicjatyw społecznych;

5) inicjowanie i prowadzenie działań animacyjnych mających na celu zwiększenie udziału dzieci, młodzieży i dorosłych w życiu społecznym i kulturalnym;

6) wszechstronne wspieranie społecznej aktywności na rzecz dobroczynności, sportu, czytelnictwa, sztuki, kultury, edukacji, ekologii, oświaty i ochrony zdrowia;

7) prowadzenie działalności organizacyjnej, polegającej na animacji wolnego czasu i organizacji zajęć zwiększających świadomość kulturalną mieszkańców, promowaniu nowych kierunków rozwoju artystycznego i uatrakcyjnieniu oferty kulturalnej miasta;

8) prowadzenie działalności społecznej, polegającej na utworzeniu społeczności o wspólnych celach
i zainteresowaniach oraz zapewnieniu im przestrzeni do integracji i współpracy – miejsca spotkań, dyskusji, wymiany poglądów;

9) prowadzenie działalności związanej z promowaniem zdrowego stylu życia i zdrowym żywieniem, w tym prowadzenie działalności cateringowej;

10) promowanie aktywnej działalności charytatywnej na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym;

11) uczestniczenie w programach pomocowych finansowanych ze środków krajowych i zagranicznych umożliwiających pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów statutowych;

12) współpracę z organami władzy państwowej, samorządowej, organizacjami pozarządowymi, instytucjami, środkami masowego przekazu, przedsiębiorstwami, jak i osobami fizycznymi
w zakresie niezbędnym dla realizacji celów statutowych;

13) prowadzenie działalności informacyjnej, promocyjnej i wydawniczej służącej realizacji celów statutowych;

14) inne działania służące realizacji celów statutowych.

§9.

1. Do realizacji celów statutowych Fundacja może zatrudniać pracowników, zawierać umowy cywilno-prawne, jak i współpracować z wszelkimi podmiotami (osobami fizycznymi, osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną) na dopuszczalnych przez prawo podstawach.

2. Fundacja może zatrudniać osoby wchodzące w skład Zarządu Fundacji i Fundatora.

3. Realizacja celów statutowych Fundacji może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami, zarówno krajowymi jak i zagranicznymi, w tym poprzez wspieranie przez Fundację organizacji pożytku publicznego.

4. Fundacja do realizacji celów statutowych może przystępować do porozumień, klastrów, partnerstw, federacji oraz innych form zrzeszania organizacji pozarządowych i innych osób prawnych.

5. Fundacja do realizacji celów statutowych może korzystać ze świadczeń spełnianych przez wolontariuszy, zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji

§10.

Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1.000 zł (jeden tysiąc złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku działania.

§11.

Dochody Fundacji mogą pochodzić z:

1) funduszu założycielskiego i darowizn Fundatora,

2) krajowych i zagranicznych darowizn, spadków i zapisów,

3) dotacji i subwencji osób prawnych, w tym dotacji instytucji publicznych,

4) dochodów z aktywów, nieruchomości oraz praw majątkowych, w szczególności papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynku kapitałowym,

5) dochodów z darów, zbiórek, i imprez publicznych, prowadzonych przez Fundację i/lub przy udziale innych osób,

6) odsetek i depozytów bankowych.

§12.

1. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.

2. Darczyńca, przekazując Fundacji środki majątkowe, może zastrzec, że środki te mają być przeznaczone na określony rodzaj działalności Fundacji. Zarząd Fundacji może nie przyjąć tego warunku. W takim wypadku Fundacja zwraca darczyńcy przekazane przez niego środki.

3. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie celu ich wykorzystania, Fundacja może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.

Rozdział IV. Zarząd Fundacji

§13.

1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Zarząd składa się z jednej do trzech osób, powoływanych przez Fundatora na 5-letnią kadencję.

3. W przypadku Zarządu jednoosobowego, składa się on z Prezesa. W przypadku Zarządu wieloosobowego, w jego skład oprócz Prezesa wchodzi Wiceprezes. Fundator również może wchodzić w skład Zarządu.

4. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.

5. Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe.

6. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:

a) złożenia pisemnej rezygnacji,

b) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,

c) śmierci członka Zarządu,

d) odwołania przez Fundatora.

7. Zarząd w całości lub jego poszczególni członkowie mogą zostać odwołani przez Fundatora także przed upływem kadencji z powodu działania na szkodę Fundacji, niewywiązywania się
z obowiązków związanych z pełnieniem funkcji w Zarządzie czy łamania statutu
i nieprzestrzegania uchwał władz.

8. W przypadku śmierci Fundatora lub utraty przez niego praw obywatelskich, we wszelkie jego kompetencje wstępują spadkobiercy ustawowi Fundatora, a w razie wielu spadkobierców ten
z nich, którego jednomyślnie wskażą spośród siebie.

9. Zarząd co roku zobowiązany jest sporządzić sprawozdanie finansowe i merytoryczne za rok ubiegły w terminach określonych odrębnymi przepisami.

10. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

a) uchwalanie rocznych planów działania Fundacji i planów finansowych,

b) uchwalanie regulaminów,

c) podejmowanie decyzji o powoływaniu oddziałów, zakładów, filii i przedstawicielstw Fundacji oraz połączeniu lub likwidacji Fundacji,

d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,

e) przyjmowanie darowizn, spadków i subwencji, ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia pracowników Fundacji,

f) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach związanych z działalnością Fundacji.

11. Zarząd ponosi odpowiedzialność za właściwe finansowanie działalności statutowej Fundacji,
w tym także za odpowiednie lokowanie jej środków majątkowych, zapewniających trwałość majątku Fundacji.

12. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach lub drogą obiegową przy wykorzystaniu środków elektronicznych, w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Zarządu. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa.

13. Posiedzenia zwołuje Prezes przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, wiadomością SMS lub w inny skuteczny sposób na co najmniej 3 dni przed planowanym terminem posiedzenia.

O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.

14. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na rok.

15. Zarząd może powołać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.

16. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnienia swoich funkcji.

17. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy
o pracę, umowy cywilnoprawnej lub innego stosunku prawnego.

Rozdział V. Sposób reprezentacji

§14.

Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, również w sprawach majątkowych, uprawniony jest każdy członek Zarządu samodzielnie.

Rozdział VI. Zmiana statutu

§15.

1. Zmian w statucie Fundacji dokonuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały z inicjatywy własnej lub Fundatora.

2. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, dla realizacji których Fundacja została ustanowiona
i określonych w akcie założycielskim.

Rozdział VII. Likwidacja Fundacji

§16.

1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lubw razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.

2. Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.

3. Jeżeli Zarząd w uchwale, o której mowa w ust. 2, nie powoła likwidatorów, likwidację Fundacji przeprowadza Zarząd.

4. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przekazane na cele pożytku publicznego innym organizacjom pożytku publicznego działającym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, których cele statutowe zbliżone są do celów Fundacji.

5. Fundator podczas likwidacji Fundacji, ma prawo odzyskać wszelki wkład finansowy oraz majątek zainwestowany w Fundację podczas trwania jej działalności.

Rozdział VIII. Połączenie z inną fundacją

§17.

1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.

2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.

3. W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają
w drodze jednomyślnej uchwały.

Rozdział IX. Postanowienia końcowe

§18.

W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie postanowienia ustawy
o fundacjach i ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

………………………………………

Podpis Fundatora